Tuesday, July 21, 2009

Fadhilat jadi isteri - sumber dari cik eiza :)

ni cik cikin dapat dari cik eiza kita..;) meh kita kongsi sama2 ya..;) *benda baik kan elok dikongsi bersama*


Untuk mendapatkan keberkatan dan keredhaan Allah Subhanallah Taala untuk muslimah adalah terletak pada tanggungjawab/ peranan isteri terhadap suami.

Antara tanggungjawab yang wajib untuk isteri mendapat lebih pahala adalah seperti dibawah :-

1. Memberi/membuat segelas air untuk suami
Fadhilat : mendapat pahala puasa sunat 1 tahun

2. Menyedia/memasak makanan yang mengenyangkan suami
Fadhilat : mendapat pahala haji dan umrah

3. Perkhidmatan yang diberi pada suami
Fadhilat : mendapat pahala yang tidak putus-putus

4. Menghamilkan benih suami
Fadhilat : mendapat pahala syahid

5. Isteri mandi Junub dengan suami
Fadhilat : pahalanya seperti sedekah 1000 ekor kambing pada fakir miskin

6. Suami meninggal dunia dahulu dari isteri dan meninggalkan anak
Fadhilat : Isteri mendidik anak itu menjadi seorang yg soleh/orang yang berguna dengan didikan agama yang sempurna. Maka suami tetap mendapat pahala dan menjadi benteng dari api neraka. dan sekiranya isteri berkahwin lain, suami yangg meninggal itu tetap dapat pahala sekiranya didikan Isteri pada anak-anak berterusan dengan baik.

7. Isteri yang memandang suami dengan harmoni dan menyukakan
Fadhilat : seolah-olah berzikir kepada Allah

8. Sekiranya seorang isteri meninggal dunia dengan keredhaan suaminya
Fadhilat: terus masuk syurga!

14 comments:

ana Yg Ceria said...

mehh kita sama2 follow k..wahh hebatt nk ikut la mcm tu hehehh tahniahh lg 2bln jer kn..

honeylanz said...

untungnye jd seorang isteri ni ;)Insya Allah

cikin said...
This comment has been removed by the author.
cikin said...

ana,

hehe.. tula.. meh kita follow yer..;) leh dapat ngn kumpul pahala..:)


kak has,

insyaAllah..:) jom2 kita jd isteri yg solehah.. hehehe..:)

[yAN!e][pUTraJAya] said...

bila la kak yanie nak dapat title ISTERI tu...?

hehhehhee

Dayu said...

ya Allah.. sgt mudah sebenarnya kan org pompuan nak dpt pahala dan keredhaan allah

ohh...bahagianya jadik pompuan

nak memasak dengan penuh kerelaan untuk suami..
bila dia mintak air, akan dgn rajinnya bangun gi buat air untuk dia..jgn merungut

eiza in the house.. said...

sesama =)..
senangkan rule nak masuk syurga bagi sorang isteri..tp bila sang isteri berbuat dosa..nauzubillah..amat seksa sgt..

cikin said...

kak yanie,

insyaAllah..:) xlama lg akak dapat la title isteri tu..;) aminnnn..:)


dayu,

tula.. senang nak dapat pahala dan kner ikhlas..;) hehe.. tokle la merungut bila tgh sedap2 duduk si suami lak minta air..;P*


eiza,

trima kasih kongsi info nih.. n bg izin kat cikin paste kat sni..;) tula.. jomla kita lumba2 kumpul pahala..:D

anaklaut said...

salam..cik cikin yang bakal melangsungkan perkahwinannya..moga berbahagia di dunia dan akhirat.

anaklaut ada puisi buat cikin dan bakal suami.

Tajuk: Buat Suami dan Bakal Isteri

Pernikahan ataupun perkahwinan,
Menyingkap tabir rahsia,
Isteri yang kamu nikahi,
Tidaklah semulia Khadijah,
Tidaklah setakwa Aisyah,
Pun tidak setabah Fatimah,
Justeru Isteri hanyalah wanita akhir zaman,
Yang punya cita-cita,
Menjadi solehah..

Pernikahan ataupun Perkahwinan,
Mengajar kita kewajiban bersama,
Isteri menjadi tanah, Kamu langit penaungnya,
Isteri ladang tanaman, Kamu pemagarnya,
Isteri kiasan ternakan, Kamu gembalanya,
Isteri adalah murid, Kamu mursyidnya,
Isteri bagaikan anak kecil,
Kamu tempat bermanjanya,
Saat Isteri menjadi madu,
Kamu teguklah sepuasnya,
Seketika Isteri menjadi racun,
Kamulah penawar bisanya,
Seandainya Isteri tulang yang bengkok, berhatilah meluruskannya…

Pernikahan ataupun Perkahwinan,
Menginsafkan kita perlunya iman dan takwa,
Untuk belajar meniti sabar dan redha,
Kerana miliki isteri yang tak sehebat mana,
Justeru Kamu akan tersentak dari alpa,
Kamu bukanlah Rasulullah,
Pun bukanlah Saidina Ali Karamaullahhuwajah,
Cuma suami akhir zaman,
Yang berusaha menjadi soleh…..

-anaklaut:- bila nak kwin? jangan lupa jemput anaklaut..:))

cikin said...

salam anaklaut..:)

aminnn... trima kasih anaklaut..:) trima kasih juga sbb bg puisi utk kami..;)

insyaAllah 3 oct ni..:) jemput datang tau..;D *kad cikin xsiap lg.. huhuhu*

Ika Razak said...

ha,, kak cikin lepas kawen ni kne amalkan ok..

cikin said...

ika,

hehehehehhe... m'ti.. m'ti...;P heheh..:P:P

anaklaut said...

:))

cikin said...

;) hehe..;)