Thursday, November 05, 2009

Kenapa Allah Memberi Kesakitan dan Penderitaan??

Ada seorang lelaki pergi ke kedai gunting rambut utk menggunting rambut dan janggutnya. Apabila barber itu memulakan tugasnya, mereka pun berborak dan bercakap mengenai byk perkara. Tapi bila mereka mula berbicara mengenai Allah, barber itu pun berkata,'' saya tak percaya Allah itu wujud.''

''Kenapa kamu kata begitu?'' tanya si lelaki tadi.

''Cuba kamu keluar di tgh jln itu dan tunjukkan pd saya bahawa Allah itu wujud. Kalau betul Allah wujud, kenapa ramai sgt org sakit kat luar Tu? Kenapa masih ada kanak2 yg terbiar? Kalau betul Allah wujud, dah tentu tiada kesakitan dan keperitan hidup dlm dunia ni. Saya x dpt bayangkan Allah yg maha penyayang boleh membenarkan semua ini berlaku''.

Si lelaki itu pun berfikir sejenak. Tapi dia tidak memberi sebarang jawapan kerana tidak mahu memulakan pertengkaran. Selepas barber itu menghabiskan tugasnya, si lelaki tadi pun pergi.

Selepas beberapa langkah, si lelaki tadi ternampak seorg lelaki berambut panjang, selekeh, kotor dan janggut tidak terurus. Si lelaki tadi pun berpatah balik dan pergi semula ke kedai gunting rambut tadi dan berkata,'' kamu tahu tak yg sbnrnye barber jgk tidak wujud?''

''Kenapa kamu kata mcm tu? Sedangkan saya baru saje gunting rambut kamu tadi''..kata barber.

''Tidak!'' kata si lelaki tadi..''kalau barber wujud, dah tentu tidak ada org yg berambut panjang tidak terurus dan kotor serta janggut yg panjang dan kotor mcm lelaki di tepi jalan itu''.

''Ah! Barber mmg wujud! Lelaki tu jadi mcm tu sbb dia tidak dtg pada saya utk menggunting rambutnye!'' kata barber.

''Tepat sekali!''. Kata si lelaki tadi.

''That's the point!. Allah jgk wujud. Itulah yg terjadi (keperitan & penderitaan) jika manusia tidak mengingatiNya dan kembali padaNya utk memohon pertolongan.''

3 comments:

caluk@cencaluk said...

insaf2 he he

fikaryna79 said...

ryna sll pk..kalau Allah bagi kita sakit atau duga kita, dtgkan musibah dlm hidup kita, itu maksudnya Allah sayang, Allah ambil berat kerana dia bg kita petanda atau petunjuk utk muhasabah dr, tp kalau kita dapat jer apa yg kita nak..kalau kita x penah sakit..mgkin Allah x pedulik dah kita lg mgkin sbb kita terlalu engkar..

cikin said...

caluk,

hehehehe... bagus2..;D


fikaryna,

tu semua utk duga kita.. sakit sihat susah senang smuer tu utk duga keimanan kita.. :) yg senang knerla tolong yg susah kan..:)